Vecka 20

image31

På måndagen gjorde vi en buss utflykt till skogen i Boserup. Där träffade vi Carina som är Mulle och Strövarledare. Hon lärde oss hur man gör om man skulle råka gå vilse. Ett bra knep var att lägga ut saker där de inte riktigt hörde hemma. T. ex. två korslagda pinnar på vägen eller en kvist från ett lövträd i en gran som Matilda visar på bilden.
Vi fick också lära oss hur man på trädens stam kan se vilket väderstreck det är. Oftast växer det mer mossa på norrsidan om trädet.
När man är på utflykt är det gott med en matsäck, alla fick smörgåsar från matsalen men barnen hade även något gott hemifrån i sina ryggsäckar som de mumsade på.
En tordyvel fick vi titta närmare på och även höra att den har ett knäppande ljud om man lyssnade riktigt noga.
Vi smakade på harsyra och byggde kojor.
Innan vi tog bussen tillbaka till fritis så han vi gå in i hjorthägnet och titta på alla hjortar. Där var flera hundra stycken och det känndes nästan som att stå i Afrika och titta ut över savannen.
Det fanns faror också, ett stort grustag som man var tvungen att akta sig för. Barnen tyckte det likna ett odjur. Och tittar man noga så ser man det. Stenarna är ögon, stubben ett näshorn och rötteerna är tänder som hänger ner.
Så ser man naturen när man är barn. :)

Kommentarer
Postat av: Christel

Vilken mysig dag ni verkar ha haft! Jag önskar att jag hade haft möjlighet att följa med!
Jag önskar att jag också hade fått se alla hjortarna, tittat på tordyveln, ätit matsäck - oj vad jag blir avundsjuk när jag tänker på det.
Christel Roos (Emelie R's mamma)

2007-05-25 @ 11:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback